Skip to content

Intian kouluratsastustekniikat hevosille

19 de elokuu de 2021
Intian kouluratsastustekniikat hevosille

Jos olet intohimoinen hevosmaailmasta, on tärkeää, että tiedät Intian kouluratsastuksen historian sekä sen periaatteet ja ominaisuudet, jotka on otettava huomioon, kun otat tämän kauniin tekniikan käyttöön. Intian kouluratsastus kunnioittaa hevosta elävänä olennona, älä yritä kesyttää sitä alistumisen tai pelon kautta. Tiedämme, että hevoset, kuten ihmiset, ovat yksilöitä, emmekä voi kohdella heitä kaikkia samalla tavalla, jotkut tarvitsevat enemmän aikaa kuin toiset luottamaan meihin.

Tässä AnimalWised -artikkelissa kerromme sinulle Intian kouluratsastustekniikat joten voit alkaa soveltaa sitä hevosten kanssa, he arvostavat sitä. Aluksi suosittelemme, että noudatat tarkasti päiviä, ja sitten voimme käytännön ja kokemuksen perusteella valita parhaan polun jokaiselle eläimelle.

Intian kouluratsastuksen historia ja alkuperä Argentiinassa

Hevonen saapuu Argentiinaan Espanjasta käsin Pedro de Mendoza ja Luján vuonna 1535, Andalusian alkuperää. Aluksi sillä oli suuri merkitys, mutta se sopeutui ajan uusiin tapoihin. Se lisääntyi nopeasti laumoissa kosteasta Pampasta Argentiinan kuivimpiin alueisiin. Sitä käyttivät laajalti Etelä -Amerikan mantereella asuneet intiaanit, mutta kesyttämisen muoto vaihteli vuosien ja kansallisuuksien mukaan.

Argentiinalaisten Pampasin intiaanit saavat tietää espanjalaisten hevosten saapumisesta ja pyrkivät kehittämään järjestelmän niiden kesyttämiseksi ja voivat siten käyttää niitä erilaisiin tehtäviin siirtokunnissaan. Näin Intian kouluratsastuksen historia ja alkuperä Argentiinassa alkaa. Intian kanssa on lukemattomia hevosen kirjoja ja sananlaskuja.

Yksi kauneimmista on ”Pampas -intiaanit”, kirjoittanut Rómulo Muñiz, joka sanoo:

(…) hevonen oli riippuvainen intiaanin vapaudesta ja olemassaolosta, eikä kukaan hänen kaltaisensa pystynyt arvostamaan eläimen arvoa ja saamaan häntä suorittamaan ominaisuutensa maksimaalisesti. Heillä ei ollut erityisiä rotuja tai ne kasvattivat niitä, mutta heille annetun huolellisen koulutuksen ansiosta hevoset saivat vastarintaa, keveyttä ja ketteryyttä, jotka olivat ylivoimaisia ​​talonpoikaiskansan (…) kanssa.

Intian ja espanjalaisten välillä käytiin yli 300 vuoden sota, entinen onnistui optimoimaan hevosen suorituskyvyn erilaisissa ympäristöissä: vedessä, autiomaassa ja korkeudessa. Kaikki tämä johtui siitä, että he kunnioittivat ja tiesivät hyödyntää hevosen luonne, joka ei ole enempää eikä vähempää, kaikki mitä hevonen on.

Tietäen niiden luonteen ymmärrämme näiden kauniiden eläinten tiettyjä käyttäytymismalleja. Villissä tilassaan he ovat saalista, joten he elävät laumassa ja heillä on sairaanhoitaja tamma, joka on vastuussa varoituksen antamisesta kaikista uhkista. Yhteenvetona voidaan todeta, että tämä eläin on pelokas, tarkkaavainen tai valpas, se kuulostaa enemmän kuin loogiselta.

Tämä puuman, tiikerin tai ihmisen pelko on pitänyt hänet hengissä tuhansia vuosia. Erittäin tärkeä asia, jos haluamme saavuttaa oikean lähestymistavan hevoseen ilman kesyttämistä tai vinoa, koska tuntemattoman, tässä tapauksessa itsemme, edessä se yrittää paeta, jos me nurkkaan, se hyökkää, mutta pohjimmiltaan siksi se kantaa sitä geeneissään sukupolvien kautta. Sen luonteen tunteminen on välttämätöntä vältä toimimasta huolimattomasti metsästäjien tavoin ja päätyvät hyväksymään sääntömme pelosta eikä rakkaudesta.

Intian kouluratsastustekniikat hevosille - Intian kouluratsastuksen historia ja alkuperä Argentiinassa

Hevosen ominaisuudet, jotka on otettava huomioon kouluttajina

Ennen kuin ryhdyt intialaisen kouluratsastuksen tekniikoihin hevosille, näytämme sinulle muutamia peruskohtia, jotka jokaisen kouluttajan tulisi tietää ja ottaa huomioon:

  • He elävät ryhmissä, laumoissa tai laumoissa, ja yhteiskunnallinen järjestö vähentää hyökkäysten riskiä.
  • Ne ovat kasvissyöjiä.
  • Heillä on erinomainen sivunäkymä, joten meillä on vain kaksi huonon näköistä kohtaa, jotka ovat aivan silmien edessä ja hännän takana. Tämä on erittäin tärkeää, jotta he voivat lähestyä heitä oikein eivätkä saa heidät yllättymään.
  • Heillä on hyvä kuulo ja he voivat liikuttaa korviaan suuntaamaan heidät kohti ääniä.
  • Haju on erittäin kehittynyt. On tavallista kuulla, että he sanovat hevosen haisevan pelkoa, se olisi adrenaliinia, jota päästämme, kun pelkäämme sitä kuin puuma ennen hyökkäystä.
  • Kosketus on myös erittäin kehittynyt koko hänen ihossaan, joten meidän on ”poistettava kutitus”, joka vastaa ihon yliherkkyyttä. Erittäin tärkeää kouluratsastuksen aikana, jotta kun haluamme laittaa sen päälle huovan tai satulan, se ei juokse pelosta.
  • Ylähuuli on liikkuva ja erittäin herkkä, joten voit valita ruohot, joita syöt.
  • Se nukkuu muutaman tunnin päivässä ja lyhyinä aikoina, koska jos se makaa maassa, saalistaja voi syödä sen.
  • Sillä on loistava muisti.
  • Hänellä on hyvä suunta ja tasapaino.

Päivä 1

Aloitamme ensimmäisen päivän johtaa varsa (kesyttämätön hevonen) aitaukseen, jossa aloitamme kouluratsastuksen pitäen mielessä sen luonteen. He ovat röyhkeitä ja epäluotettavia eläimiä outon läsnäolomme edessä. Meidän on myös otettava huomioon, että viemme sen pienempään paikkaan kuin mihin se on tottunut ja että se voi ottaa erilaisia ​​reaktioita, kuten yrittää juosta, hypätä jne.

Olemme myös aitauksen sisällä, vain katsomassa ja odottamassa sen rauhoittumista, lähinnä tottuaksemme läsnäoloomme. Kun ensimmäinen askel on saavutettu, yritämme pistä se hihaasi (aitojen välinen polku, joka johtaa laatikkoon), kärsivällisesti, koska ymmärrämme, että hevoset pelkäävät hyvin suljettuja paikkoja. Kun se on saavutettu, suljemme sen ja odotamme sen tottuvan siihen, mikä voi kestää 20–30 minuuttia, mikä riippuu jokaisesta eläimestä.

Tämän ajan kuluttua, kun huomaamme hänen olevan rauhallinen, lähestymme häntä puhumalla pehmeällä äänellä rauhoittaakseen häntä. Sinä hyväilemme rumpua tai rumpua (ei taputusta), joka aiheuttaa sinulle jännitystä. Se voi ravistella tai yrittää laskeutua, jotta emme jatka koskettamista siihen. Jatkamme puhumista ja hyväilyä, kunnes hän hyväksyy meidät. Sitten jatkamme lanteen, olkapään, kaulan ja lopulta pään läpi. Meidän ei pitäisi kiirehtiä koskettamaan päätämme, se voi kestää kauemmin.

Tätä ensimmäistä yhteydenottoa kutsutaan aaltoileva ja se on yksi Intian kouluratsastustekniikan tärkeimmistä osista, jossa varsa huomaa, ettemme ole metsästäjiä ja alkaa luottaa meihin. Se voi kestää tunteja, mutta vakuutan teille, että tulos on täydellinen.

Menemme laita kuono (avoin ja purematon, ei korityyppinen) vähintään 5 metrin köydellä, päästäämme hänet ulos hihasta, mutta emme aitauksesta, niin että hän alkaa kävellä ja astua köydelle. Köysi tai pitkä riimu suorittaa useita toimintoja: poista kutitus käsistä, koska köysi kulkee sen läpi useita kertoja, kun astut sen päälle, kun se on sidottu kuonoon opit jarruttamaan itse ja riippuen siitä, millä kädellä astut sen päälle, opit taivuttamaan kaulan. Annamme hänen viettää yön aitauksessa kuononsa, veden ja ruohon kanssa.

Intian kouluratsastustekniikat hevosille - päivä 1

Päivä 2

Toisen päivän pitäisi olla rennompaa ja työskentelemme kellon kanssa enintään 50 minuuttia koska päivä 1 on yleensä erittäin raskas kesyttämättömille hevosille.

Lähestyimme aitausta ruoho kädessä ja viheltäen, jotta se tottuisi lähestymään meitä. On tärkeää, että kun lähestymme, ohitamme sen hieman ennen kuin yritämme saada sitä kiinni. Otamme kiinni köydestä päästäksemme lähemmäs varsaa ja jatka repimistä. Tänään se koskettaa käsiämme ja jalkojamme, vatsaamme ja kaikkea, mitä ei hyväillyt edellisenä päivänä. On erittäin tärkeää, ettemme jätä mitään koskemattomaksi, koska ne ovat tulevaisuuden vaaroja aikuiselämässään. Voimme pitää pieniä taukoja, jotta varsa ei kyllästy.

Sitten alamme vetää köyttä niin, että oppia kävelemään ja sen kanssa kaikki, mikä voi häiritä häntä, kuten hyppääminen hänen ympärilleen, käden ohittaminen hänen silmiensä läheltä, pussi, joka lentää aitauksessa jne. Voimme antaa sinulle 2 minuutin tauon, kun pääset läpi kunkin vaiheen. Se riittää päiväksi ja jätämme sen aitaukseen samaan tapaan kuin eilen.

Intian kouluratsastustekniikat hevosille - päivä 2

Päivä 3

Menemme aitaukseen samalla tavalla kuin päivänä 2 ruohon ja pillejen kanssa (tai kutsumalla sitä nimeltä). Luultavasti kolmantena päivänä hän osoittaa enemmän kiinnostusta kuin edellinen lähestyäkseen ja muutaman minuutin kuluttua katsomme, mitä olemme tehneet tähän mennessä.

Otamme köyden ja käännämme sen, siirrymme eteenpäin, taaksepäin jne opettamaan häntä, joka palvelee mitä tahansa koulutusta ja kurinalaisuutta tulevaisuudessa. Meidän on aloitettava yksinkertaisimmista ja aina edettävä monimutkaisimpaan palkitsevat sinut jokaisesta ennakosta vähintään minuutin tauolla.

Nyt kun saamme itseluottamusta, se olisi ihanteellinen aika yritä ajaa sitä sivuttain, laittaa vatsansa selälleen ja tarkkailee hänen reaktiotaan koko ajan. Aluksi harjoituksen ja suhteemme alkamisen jälkeen hevonen voi olla rauhallinen, mutta joskus tämän tavoitteen saavuttaminen voi kestää kauemmin. Jos hevonen hyväksyy sinut kiipeämään sen päälle, yritä istua sen päälle ja nousta nopeasti alas. Valmistaudu mahdolliseen hylkäämiseen, mutta yritä olla rauhallinen ja luottavainen pakottamatta eläintä.

Harjoitus päivänä 3 ei saa ylittää 40 minuuttia. Tämän ajan kuluttua onnittele häntä, tarjoa hänelle vettä ja ruokaa ja vietä aikaa hänen kanssaan harjoittelematta mitään liikuntaa.

Intian kouluratsastustekniikat hevosille - päivä 3

Päivä 4

Aloitimme päivän samalla tavalla kuin olimme tehneet, ruohon ja kaiken edellä mainitun kanssa, aina järjestyksessä ja enintään 10 minuuttia.

Tänään teemme töitä orivarsimme päällä. Ajamme riimuilla tai köydellä käsissämme ja pyydämme sitä kääntymään, etenemään ja / tai palaamaan takaisin. Täällä meillä on oltava paljon kärsivällisyyttä ja osattava palkita se tauolla, vaikka se olisi tehnyt vain alkeellista yhteistyötä, emmekä vieläkään ole saavuttaneet etsimäämme.

Ennen kuin lähdemme esittelemme sinulle satulan niin että se haisee ja tunnistaa sen, satulaamme sen ja säädämme hihnaa hyvin vähän jännityksen lisäämiseksi hitaasti. Annamme hänelle 20 minuuttia syödä, juoda vettä ja liikkua sen kanssa. Otamme sen sinulta, jotta voit levätä viimeisen päivän.

Intian kouluratsastustekniikat hevosille - päivä 4

Päivä 5

Päivän 5 pitäisi alkaa kuten edelliset, noudattaen samaa menettelyä kuin tähän asti. Kun lopetamme, asetamme telineen ja asennamme sen. Jos näemme, että hän haluaa päästä eroon meistä tai panostaa, me nousemme ja pakotamme hänet kävelemään aidan ympäri 2 kertaa, yksi kumpaankin suuntaan, eräänlainen häiriötekijä aloittaa alusta. Jokainen istunto ei saa ylittää 10 minuutin ratsastusta, ja annamme 30 minuutin lepoajan.

Puhua painatus Suosittelen aina totuttamaan siihen viidennestä päivästä tai odota 10-15 päivää, koska se on erittäin traumaattinen elementti hevosille, emmekä halua pilata kaikkea tähän mennessä tehtyä työtä. Kyse on luottamuksesta meihin eikä pelosta.

Nämä ovat joitain ehdotuksistamme, mutta muista, että meidän on noudatettava rytmiä varsamme asenteen mukaan. Meidän on oltava kärsivällisiä, jos hevonen sitä vaatii, pakottamatta sitä tai vahingoittamatta luomaamme luottamusta. Pikkuhiljaa hevosesi hyväksyy mielellään kaikki harjoitukset, joita ehdotat hänen kanssaan, jos olet kunnioittava ja varovainen.

Intian kouluratsastustekniikat hevosille - päivä 5

Jos haluat lukea lisää samanlaisia ​​artikkeleita Intian kouluratsastustekniikat hevosille, suosittelemme, että pääset Perusopetus -osioon.

Oliko tästä viestistä apua?